Powered By Blogger

lauantai 24. syyskuuta 2016

Saippuakauppias ja innostunut sonni



Minä olen tuo otsikossa mainittu innostunut sonni: horoskoopiltani härkä ja asioista helposti innostuva. Ja saippuaa olin tällä kertaa innolla tekemässä. Ihan omaksi iloksi vaan, en minä niitä kaupittelemaan aio ruveta...

Toivolan vanhalla pihalla oli Annan pajan saippuakurssi. Sinne!


Työskentelimme kellarissa...


Ja ei kun kokkailemaan!



Ensin lipeät veteen (ei koskaan toisin päin!)



Sitten kookosrasva sulaksi ja muut rasvat sekä "roskat" joukkoon. Minulla on kaardemummaa...


Sitten istui ulkosalla sekoittelemassa ja jäähdyttelemässä keitoksiani...



Tarpeeksi jäähtyneet keitokset "vatkattiin" sauvasekoittimella "kiisseliksi" ja sitten vain valmis taikinamassa muotteihin...


Koristeeksi kahvinpapuja  :)  Nyt olisi ollut hyvä, että olisi saanut tekeleet tasaisesti kotiin. Olin kuitenkin pyörällä matkassa ja saippuat saivat uuden muodon ennen kotiintuloa. Mutta mitäpä tuo haittaa!...


Parin päivän päästä poistin muotit ja jätän nyt saippuat lepäämään kuudeksi viikoksi. Silloin lipeä on muuttunut turvalliseksi  :)


Myöhemmin sitten näitäkin voi vielä nätistää, hioa reunoja... Tarviiko? Eiköhän saippua käytössä kulu kuitenkin...


Ja ihan itselle tein...



Maitopurkki oli pyöränkorissa tämän verran vinossa, mutta kyllä tämäkin saippua tulee käytetyksi, olen varma  ;)


Taas tuli kokeiltua jotakin uutta  :)


4 kommenttia:

  1. Grammantarkkaa touhua, toteaa toinen helposti innostuva härkä. Ihan ääneen naurahdin, kun luin päätelmäsi innostuneesta sonnista :D

    Lapsena sanottiin, että pestään suu saippualla, jos tuli puhuttua rumia. Tuo saippua varmaan maistuisi niin hyvältä, ettei sillä uhkailu olisi kovinkaan tehokas keino noitumisen lopettamiseksi. Pikemminkin yllyke...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta on paras pitää kielensä poissa, koska lipeä!

      Poista
  2. Minäkin katselin tuota kurssia, mutta oli vähän epäsopivaan aikaan. Joskus sinne voisi mennä yhdessä tyttösten kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole satavarma, mutta ei taida ottaa lapsia kurssille tuon lipeähärdellin takia... Sanoi ainakin meille, että tämä on ainut asia, mihin ei ole ottanut lapsia mukaan...

      Poista